Tuesday, December 7, 2010

Perempuan nak jadi Lelaki , Lelaki nak jadi Perempuan ?

Haa , pasal apa pulak niee . Okaay , sebenarnya aku teringat something masa aku ada Khemah ibadat dekat sekolah aku , which is happen sebelum SPM . Satu malam tuh kann , kitaorang lepak girls-to-girls lahh kan . Lepas tuh , penceramah *which is a girl jugeek , bukak cerita pasal perempuan . Lebih kurang macam membuka pekung di dada lahh . Kakak tuh tanya , "Siapa dekat sini yang tak suka nak jadi perempuan ?" ...*cengkerik jea yang dengar , haa . Lepas kesenyapan yang melanda tuh , kakak tuh sambung lah balik . Dia tanya lagi , "Siapa rasa jadi seorang perempuan itu susah ?" haa ada lahh satu dua yang confident gila babeng yang angkat tangan nak bagitau apa yang susahnya jadi perempuan nyh . "Kena tutup aurat !" , "Tak selesa lahh bila datang bulan nyh" , "oh oh saya taw , kena mengandung pulak . Alaa tak mau !" dan aku pun tak ketinggalan , dengan muka tak malu angkat tangan cakap , "Waktu solat , perempuan lambat lahh . Kena pakai telekung semua . Lelaki tak payah pun ." Dengan confident dan tanpa berfikir aku cakap macam tuh . Normal lahh , nama pun manusia kann ? Lepas jea soalan dengan jawapan tuh , kakak tuh cakap nak mintak girl girl yang ada dekat situ , nak sain memorandum . Masing masing pandang orang sebelah , dan dalam hati aku tertanya tanya memorandum untuk apa . Kakak tuh sambung lagi , "Kan korang tak nak jadi perempuan , kata jadi perempuan tuh susah , so kakak nak mintak korang sain memorandum untuk pembedahan pertukaran jantina . Tak payah jadi perempuan dahh . Mauu ??" Satu dewan bising , "Tak mauu !" Haa tawu pun tak mau . Allah dah ciptakan makhlukNya sedai ada , terima jea lahh*peringatan untuk aku jugak . Macam macam benda yang kakak tuh cakap malam tuh , betapa tinggi nya martabat seorang perempuan . Perempuan senang nak masuk syurga tapi paling banyak dalam neraka . Betul tak ?

 Hurm aku pun tak berapa pasti kenapa aku nak tulis pasal ni , tapi yang aku tahu , aku teringat pasal nak tulis entri nie waktu sebelum tidur . Fikir fikir balik kan , aku gelak sorang sorang . Sebab apa nak tawu ? Sebab aku jadi tak bersyukur dengan Tuhan , dengan muka tak malu beritahu apa yang susahnya jadi perempuan . Okaay sambung balik . Kakak tuh cakap , bersyukur lahh kamu jadi seorang perempuan *haa kan aku dah cakap tadi , sebab macam macam sebab lahh . Salah satunya yang aku cakap dekat atas tadi . Allah nie adil sebenarnya . Nak tawu kenapa aku cakap macam tuh ? Cuba korang bandingkan hal lelaki dengan perempuan okaay . Even lelaki tak perlu tutup aurat , tapi tanggungjawab kaum Adam atas dunia niee tersangatlah berat . Tanggungjawab terhadap mak ayah , adik perempuan , kakak , isteri , keluarga sendiri , lepas tuh semua yang ada kaitan dengan dia asal jantina perempuan . SEE ? Banyak gila babeng kann ? Haa , kalau perempuan , zahir jea susah . Kena tutup aurat , kena jaga peribadi , jaga macam macam lahh ! Even apa yang kena jaga tuh sama , tapi kaum Hawa lebih rumit kann ? Perempuan niee , dosa mereka , keluarga yang tanggung . Lepas kahwin , suami dia pulak yang tanggung . Kann , untung jadi perempuan . Tu pasal aku kata Allah tu adil .

"Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebagian dari kamu melebihi sebagian yang lain. Untuk para lelaki ada bagian atas yang mereka usahakan, (begitupun) untuk para perempuan ada pula bagian atas yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."

Surat An-Nisaa Ayat 32

Apa yang penting , setiap makhluk yang diciptaNya tuh ada keistimewaan masing masing . Apa yang aku cuba nak cakap dekat sini , CUBA JADI DIRI SENDIRI . Jangan dok gatai tangan nak ubah yang Allah dah bagi . Okaay , mungkin apa yang aku cakap niee menunjukkan aku seorang budak yang tak berapa baik , tapi , aku tak boleh tengok lahh kaum kaum Adam yang nak jadi kaum Hawa niee sebab nak tergelak . Kadang kadang sampai melampau pun ada , sebab mereka lagi lembut dari kaum Hawa yang memang sedia ada lembut . Maaf cakap kasar dekat sini cuma itulah realiti . Aku boleh terima golongan macam niee , cuma tak sepatutnya ada lahh kann ? Allah tuh maha bijaksana . Dia tawu apa yang terbaik . Jangan cakap itu takdir sebab Tuhan tak akan ubah nasib sesuatu kaum itu kalau dia yang tak ubah sendiri kann ? :) Bukan lelaki yang jadi perempuan jea , perempuan yang jadi lelaki pun sama . Tak bangga kahh jadi seorang perempuan ? Yelahh , seorang ibu yang meninggal dunia ketika melahirkan anak itu dianggap syahid , Subhanallah :) Aku tak pasti golongan niee set mind mereka macam mana . Yang pasti , dua dua salah okaay . Don't try this at home :)

Lastly , aku nak minta maaf lahh kalau terkasar bahasa . Man should be a man ! Sebab kalau tak ada lelaki , perempuan memang tak boleh hidup ! Percayalah ! :)

2 comments:

  1. yeah . adik sokong !! heeee , bgosh lah tulis ni kat blog . sampai tengange adik bace hahaha . melelah air liur . best sgt haha

    ReplyDelete
  2. cehh , mengada betul budak niee kann .
    hahaa , thanks :)

    ReplyDelete